Gry i zabawy dla dzieci z autyzmem
Zabawa to jedna z najważniejszych aktywności w życiu każdego dziecka. Jest nieoceniona w kształtowaniu osobowości, zachowań społecznych czy rozwijaniu własnych zainteresowań, również u najmłodszych borykających się z zaburzeniami neurologicznymi. Warto zatem stworzyć im bezpieczną i komfortową przestrzeń, w której będą nabywać, a także doskonalić nabyte już umiejętności. Aby ułatwić rodzicom i opiekunom przygotowania do tego procesu, zachęcamy do zapoznania się z naszymi inspiracjami na kreatywne spędzenie wolnego czasu z maluchem w różnym spektrum autyzmu.
Czym jest autyzm i jakie są jego objawy?
Najogólniej rzecz ujmując, jest to zaburzenie rozwoju i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego charakteryzujące się zakłóceniami zdolności komunikowania uczuć i budowania relacji interpersonalnych. Co więcej, cechuje się ono także brakiem reakcji ze strony dziecka na polecania czy niechęcią do poznawania świata i różnych jego reguł. Często takie zachowania odbierane są przez innych jako dziwne, jednak warto wiedzieć, że nie zawsze takie postępowanie musi oznaczać autyzm. Niekiedy bywa tak, że maluch po prostu wolniej się rozwija i potrzebuje więcej czasu na integrację z rówieśnikami czy nowymi wrażeniami zmysłowymi. Zaburzenia tego typu mają swoje podłoże w genetyce, a jego pierwsze objawy zauważalne są już w okresie dziecięcym i trwają do końca życia. Naukowcy wspólnie z terapeutami odkryli już wiele metod ułatwiających najmłodszym procesy adaptacyjne – zabawa niewątpliwie plasuje się bardzo wysoko w tym nieprzeciętnym rankingu.
Zasady nauki poprzez zabawę
Ważne, aby przed rozpoczęciem treningu ułatwiającego dziecku doskonalenie umiejętności poznawczych zadbać o kilka szczegółów, które niewątpliwie pomogą w całym procesie terapeutycznym:
- Odpowiednia przestrzeń – dziecko z zaburzeniami autyzmu ma problemy z koncentracją, nie potrafi także dobrze rozpoznać niektórych elementów znajdujących się w otoczeniu, dlatego należy pamiętać o tym, aby pomieszczenie służące do zabaw było neutralne pod względem kolorystyki i ilości umieszczonych w nim przedmiotów. Dobrym pomysłem jest schowanie różnych akcesoriów do pudełek – maluch nie będzie się rozpraszał podczas zajęć, a potrzebne do zabawy gadżety powinny znajdować się w jednym, stałym miejscu. Dzięki temu, przed treningiem dziecko będzie wiedziało, gdzie szukać ulubionych rzeczy.
- Zachowanie opiekuna – cierpliwość, otwartość i empatia to najważniejsze cechy dobrego terapeuty, który nierzadko bywa także rodzicem dziecka w spektrum autyzmu. Należy pamiętać, że nie warto zniechęcać się po pierwszych nieudanych próbach zainteresowania pociechy nową zabawką lub grą. Dotarcie do etapu, w którym będzie ono autentycznie uczestniczyć w danej aktywności to długotrwały i czasem żmudny proces, jednak przy regularnych sesjach treningowych można osiągnąć spore sukcesy, w których maluch sam podejmuje działania i kształtuje przebieg danej gry z piłką, planszówką czy klockami.
- Stosowanie dobrych praktyk – oprócz stworzenia komfortowego środowiska wraz z przedmiotami i zabawkami przeznaczonymi do zabawy, warto również pozostać w kontakcie z innymi rodzicami, którzy mają podobne trudności. Wymiana doświadczeń i możliwość przedstawienia własnych wątpliwości i odczuć to nieoceniona pomoc dla każdego. Oprócz rozmów i spotkań można także skorzystać z informacji znajdujących się w Internecie – fora, grupy lub strony poświęcone tematyce autyzmu to tylko niektóre z przykładów. Stosowanie nowych metod oraz ciągłe poszerzanie swojej wiedzy bez wątpienia okaże się bardzo pomocne podczas pracy z własnym dzieckiem.
Zabawy dla dzieci autystycznych
Nie ma jednego zalecanego rodzaju aktywności czy jednego schematu pracy, a sam termin „autyzm” obejmuje bardzo szerokie spektrum, dlatego rodzice dzieci z tego rodzaju zaburzeniami powinni zwracać szczególną uwagę na to, jakie aktywności będą dla nich najkorzystniejsze. Poniżej przedstawiamy kilka naszych inspiracji, które z powodzeniem można wykorzystać w codziennej zabawie.
MELISSA&DOUG® - UKŁADANKA SENSORYCZNA 3 W 1 – układanie klocków, wrzucanie ich do odpowiednio przygotowanych otworów i dopasowywanie do siebie to wspaniała propozycja dla nieco starszych dzieci, które już lepiej radzą sobie z pokonywaniem trudności z koncentracją. Poprzez tego rodzaju aktywność, maluch doskonali umiejętności kojarzenia i koordynacji wzrokowo – ruchowej, a sama układanka sensoryczna sprawi mu wiele satysfakcji.
FIDGET TWIDDLE BLUE - to jedyna w swoim rodzaju niesamowita forma zabawy. Składa się z wielu bezpiecznych wymiennych elementów, które można kształtować, formować, rozłączać lub łączyć na nieskończenie wiele sposobów, albo po prostu kręcić nimi w celu uspokojenia i wyciszenia. Ta wyjątkowa zabawka kreatywna świetnie wspomaga nauczanie połączone z bodźcowaniem, polecana jest również w różnych sesjach terapeutycznych.
KREDKI CRAYON ROCKS W PUDEŁKU 64 SZTUKI - 16 KOLORÓW – nie od dziś wiadomo, że malowanie sprawia każdemu maluchowi mnóstwo frajdy. Te unikalne kredki zachęcą dziecko do tworzenia własnych rysunków, które może później spróbować opisać, a owalny kształt sprawi, że będzie ono prawidłowo je trzymać. Prosta forma kamyczków pobudzi wyobraźnię, pozytywnie wpłynie również na poprawę motoryki. Ponadto, Crayon Rocks zostały wyprodukowane z naturalnych i bezpiecznych materiałów, bez parafiny. Idealnie sprawdzą się do kolorowania większych powierzchni.
WOODY - ZESTAW GIER W DREWNIANYM PUDEŁKU – kolejna propozycja przeznaczona dla starszych dzieci. Gry planszowe są doskonałą formą rozrywki. Trening uważności, koncentracji i myślenia strategicznego jest szczególnie polecany dla najmłodszych z zaburzeniami neurologicznymi, dlatego taka forma spędzania wolnego czasu bez wątpienia okaże się trafionym pomysłem. Zestaw został pomyślany i przygotowany w taki sposób, aby zmieścił sporo atrakcyjnych propozycji w jednym pudełku – każdy znajdzie coś dla siebie.
PIŁKI SENSORYCZNE 5 SZTUK – TULLO - Zestaw pięciu miękkich zabawek sensorycznych przeznaczony do ćwiczeń integracji sensorycznej. Każda z nich posiada inny rozmiar i inną fakturę, dzięki czemu dostarcza różnych wrażeń czuciowych. Kolory angażują wzrok, a kształt i faktura piłeczek pozwala chwytać je w różny sposób. Podczas zabawy można nimi obracać, rzucać do celu, a także turlać i łapać. To doskonałe ćwiczenie ruchowe skupiające uwagę na konkretnym zadaniu.
LITTLE DUTCH 4 MIĘKKIE KOSTKI AKTYWIZUJĄCE SAILORS BAY LD8616 – tego rodzaju produkt będzie doskonałą formą zabawy podczas pracy z dzieckiem autystycznym. Wyjątkowe kostki aktywizujące zostały wykonane z miłego w dotyku materiału, podczas potrząsania wydają odgłosy. Dzięki temu maluszek ma możliwość odkrywania zupełnie nowych faktur i elementów, a ciekawe morskie grafiki w stonowanych kolorach są dodatkowym, pozytywnym bodźcem przyciągającym jego uwagę. W trakcie treningu można zadawać dziecku różne pytania dotyczące elementów znajdujących się na zabawkach – pobudzi to jego wyobraźnię i zachęci do komunikacji.
Zabawa pełni bardzo istotną rolę w życiu każdego malucha: rozwija, edukuje, pozwala nabyć różne umiejętności społeczne, sprawia mnóstwo radości. Jednak pamiętajmy, że w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo dziecka w różnym spektrum autyzmu należy podejmować takie aktywności, które w porozumieniu ze specjalistą wywołują pozytywny efekt terapeutyczny.
Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź